Spring naar inhoud
logo
Gemeente
Amsterdam

Centrum Begroot 2020

Dit plan is niet haalbaar

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

Dit plan is getoetst op haalbaarheid en is helaas niet haalbaar.

Flitspaal tegen lawaaierige motoren

Door: . Boekelman
10 maart 2020
Centrum Begroot | 20 jul. 2020, 12:00

Het plan voldoet helaas niet aan de indieningsvereisten van Centrum Begroot, omdat het plan niet haalbaar en uitvoerbaar is. Het is in Nederland nog niet mogelijk om te verbaliseren op basis van één en ook nog onbemande geluidsmeter. Het gemeten geluid is namelijk een totaal van al het geluid in de omgeving, dus alle auto’s, motoren, bouwactiviteiten, die voorbij razende ambulance op de achtergrond. Het is niet mogelijk om met één meting hard maken wat de bron van het luide geluid is en hoe luid die ene bron op zichzelf was. Daarnaast zijn flitscamera’s (ook die voor snelheid) eigendom van het landelijk openbaar ministerie en zij zijn degenen die bepalen waar ze worden ingezet. De gemeente gaat hier dus niet over.

Flitspalen met geluidsmeters in het centrum. Tegen overlast van luidruchtige motoren die hard optrekken en voor een schoner milieu.

Veel centrumbewoners hebben last van verkeerslawaai, met name van luidruchtige motoren die hard optrekken. Eigenaren van deze motoren willen graag op galmende centrumwegen de kracht van hun motoren demonstreren, maar dit gaat ten koste van de inwoners. Zeker in de zomer worden centrumbewoners geteisterd door de constante stroom van brullende motoren. In principe is het verboden om met een voertuig boven de toegestane decibelgehalte lawaai te veroorzaken, maar overtreders moeten nu nog op heterdaad betrapt worden door de politie. Dit maakt de handhaving van motoroverlast dus lastig. Een flitspaal met geluidsmeter (akoestische flitspaal of ‘geluidsflitser’) kan hier verandering in brengen. Deze speciale flitscamera’s meten het geluidsvolume van een voertuig en wanneer de camera constateert dat het geluid buiten proportie is, krijgt de motorrijder/mobilist automatisch een bekeuring thuis. Niet alleen is deze maatregel noodzakelijk voor de handhaving van geluidsoverlast, het is ook voor een schoner milieu. Wanneer de motorrijders het gaspedaal hard intrappen voor het onnodige lawaai, gaat dit gepaard met veel uitlaatgassen. De flitspalen zijn al in gebruik in Genève en worden getest in het Verenigd Koninkrijk en Parijs. Het wordt tijd dat ze ook in Amsterdam komen.

 

De flitscamera's met geluidsmeter kunnen op drukke straten in het centrum worden geïnstalleerd. Het plan richt zich op de Damstraat en als het kan ook andere drukke straten in het centrum, waar bewoners buiten proportioneel geluidsoverlast ervaren.

Argumenten

Argumenten voor

Henk Oldeman | 25 maart 2020 11:48

De Jodenbreestraat en Sint Antoniesbreestraat worden vaak geteisterd door motorlawaai.



Ineke van der Ouderaa | 28 maart 2020 17:28

Het is een verschrikkelijk geluid als die motorfietsen, meestal enkele tegelijk, vanaf CS de Prins Hendrikkade op scheuren. Dit kan echt niet in een stad! Hopelijk wordt de PH kade meegenomen in dit plan. Fantastisch idee. Zal ook een preventieve werking vanuit gaan.



manu hartsuyker | 1 april 2020 00:11

Super irritant, steeds meer motoren met steeds harder geluid. A-SOCIAAL zijn ze en gevaarlijk. Graag ook op de Valkenburgerstraat en de gehele Wibaut-as waar ze ook veel te hard rijden. Ook 's nachts! Je hoort ze 10 straten verderop nog steeds. Onbegrijpelijk dat dat maar kan in Amsterdam. In Duitsland zijn daar gewoon heldere regels voor en wordt er ook op beboet. Moet hier ook.



R. Suring | 21 maart 2020 08:39

Nassaukade, Stadhouderskade, Weteringschans vanaf het Leiseplein. In hoeveel sec. haal ik de 300km/uur? Uitstekend stuk asfalt om dat te testen, door zo ongeveer iedereen op de motor. Ook 's nachts.



Hans Bos | 18 maart 2020 01:11

Ik irriteer me al jaren aan motorrijders die keihard, terwijl honderden kinderen slapen, zo nodig hun gas indrukken en bij ons de hele Nassaukade (binnenring) geheel uit
hun slaap halen. Laat ze lekker in hun dorp blijven bij de motorcross. Of in ieder geval normaal gas geven. Gewoon idioten zijn het.



Jeroen Robbertsen | 10 mei 2020 14:22

Helemaal mee eens en blij dat ik niet de enige ben (iets wat de politie laat doorschemeren als je ze belt). Ik heb hetzelfde plan ingediend voor de Weesperstraat. Ik heb dit plan, tussen alle plannen, over het hoofd gezien. Sorry hiervoor. Maar we kunnen nu mooi laten zien dat motorlawaai overal in de stad een grote ergernis is. Zie plan 'Geluidspaal voor het meten van (motor)lawaai'.



Harr Wetterhahn | 15 mei 2020 02:45

Ik ben helemaal voor dit plan van flitspalen en geluidsmeters! Al jaren is de Plantage Middenlaan ter hoogte van het Artis Aquarium een F-1 Racebaan voor motoren komende vanaf het Tropenmuseum langs de Muiderpoort de stad in! Ondanks de 3dubbele ramen hoor je nog de jankende en superirritante motorscheurgeluiden!



Ruben Stekelenburg | 26 mei 2020 09:44

jammer dat er 2 plannen zijn voor hetzelfde; kunnen we deze niet bundelen?

Mathis Heller | 26 mei 2020 13:24

Niet helemaal hetzelfde omdat het flitspalen voor brommers en snorfietsen op fietspaden betreft, maar ik stemde ook voor dit voorstel en het kan misschien een combinatie van allebei worden



Timon van Helden | 27 mei 2020 13:14

Kan je niet tegen zijn. De aso's op motoren en in o.a. Mercedes AMG-tjes moeten ook eens aangepakt worden.
Utrechtste straat is ook zo'n bekend stuk. Vinden ze leuk om de scooteralarmen af te laten gaan.



Petra Dolleman | 27 mei 2020 10:37

Moet absoluut iets aan de geluidsoverlast van motoren gebeuren. In de stad is het enorm harde geluid van de optrekkende motoren heel irritant. Ook schrik je er enorm van, wat echt een heel onprettige ervaring is. De boosheid die daarna volgt, omdat zo’n motor je de stuipen op t lijf jaagt, is ook overbodige energieverspilling.



alfred bliek | 31 mei 2020 17:41

Over motoren moet je niet te moeilijk doen, maar wat er op de Weesperstraat de gangbare praktijk is, dat kan niet. Het is een racebaan geworden met voortdurend knallende motoren die in de verre omgeving te horen zijn. Dis is volkomen overbodige overlast voor de buurt.



a dunk | 31 mei 2020 18:01

Zeer storend lawaai, gevaarrlijk bij het oversteken bovendien



Argumenten tegen

Stefan Gaal | 27 mei 2020 15:04

Make sure if this is implemented that there's no additional polluting traffic pushed to streets like Mauritskade, as it happened with the scooters being banned from the center. Ideally the polluting (both sound and air) vehicles should be completely banned instead of making them a new group of people's problem.



Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte



Cancel