Spring naar inhoud
logo
Gemeente
Amsterdam

Centrum Begroot 2020

Dit plan is niet haalbaar

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

Dit plan is getoetst op haalbaarheid en is helaas niet haalbaar.

Geluidspaal voor het meten van (motor)lawaai

Door: Jeroen Robbertsen
10 mei 2020
Centrum Begroot | 20 jul. 2020, 12:00

Het plan voldoet helaas niet aan de indieningsvereisten van Centrum Begroot, omdat het plan niet haalbaar en uitvoerbaar is. Het is in Nederland nog niet mogelijk om te verbaliseren op basis van één en ook nog onbemande geluidsmeter. Het gemeten geluid is namelijk een totaal van al het geluid in de omgeving,  dus alle auto’s, motoren, bouwactiviteiten, die voorbij razende ambulance op de achtergrond.  Het is niet mogelijk om met één meting hard maken wat de bron van het luide geluid is en hoe luid die ene bron op zichzelf was. Daarnaast zijn flitscamera’s of geluidspalen (ook die voor snelheid) eigendom van het landelijk openbaar ministerie en zij zijn degenen die bepalen waar ze worden ingezet. De gemeente gaat hier dus niet over.

Motorlawaai, grote ergernis in de Weesperstraat. Een geluidspaal kan lawaaiige motoren identificeren en de eigenaars automatisch beboeten

De Weesperstraat wordt door (vooral) motorrijders gezien als een verlenging van het TT Circuit in Assen. Vooral op dagen met mooi weer is het een komen en gaan van motoren waarvan het geluid extra versterkt wordt door de hoge gebouwen rondom de straat. Motoren met een kapotte of zogenaamde 'open uitlaat' rijden volgas bij het stoplicht weg en zijn tot aan het Amstelstation of Waterlooplein te horen. Aan dit asociale gedrag moet een einde komen. De politie ziet dit niet als een prioriteit en wil dan ook niet handhaven. De 'geluidspaal', een nieuw wapen ontwikkeld in de strijd tegen te luidruchtige motoren en auto's biedt uitkomst. Het systeem, dat al getest wordt in en rond Parijs, kan lawaaierige voertuigen identificeren en de eigenaars vervolgens automatisch beboeten. Een win-win situatie; politie hoeft niets te doen en wij kunnen weer rustig de ramen open zetten. Dit plan is in samenwerking met WeesperWijs tot stand gekomen. WeesperWijs heeft als doel de Weesperstraat SCHONER, GROENER en STILLER te maken. Kijk op www.weesperwijs.nl

Argumenten

Argumenten voor

Jan-Willem Heusinkveld | 20 mei 2020 14:48

de weesperstraat is veel te druk. Motoren zijn verschrikkelijk. Zou graag een autoluwe Weesperstraat hebben!

Jeroen Robbertsen | 20 mei 2020 16:33

Dankjewel Jan-Willem. Probeer zoveel mensen te laten stemmen op dit plan om te laten zien dat we niet de enigsten zijn.



Renée van der Haar | 18 mei 2020 18:50

omdat ik tegen onnodig lawaai ben.

Jeroen Robbertsen | 20 mei 2020 16:32

Dankjewel Renée. Probeer zoveel mensen te laten stemmen op dit plan om te laten zien dat we niet de enigsten zijn.



gerda pouli | 20 mei 2020 20:55

Want het is vaak ongelofelijk wat een herrie die motoren maken en er is al genoeg herrie, geluid en fijnstof hier in de buurt.

Jeroen Robbertsen | 24 mei 2020 11:13

Dankjewel Gerda! Zegt het voort!



Bob coppes | 19 mei 2020 11:55

de weesperstraat is al lawaaiig van zichzelf, en motoren geven de piekbelasting. Is soms echt verschrikkelijk

Jeroen Robbertsen | 20 mei 2020 16:32

Dankjewel Bob. Probeer zoveel mensen te laten stemmen op dit plan om te laten zien dat we niet de enigsten zijn.



L Linschoten | 23 mei 2020 15:30

Je kunt elkaar niet eens verstaan wanneer er motoren langskomen, bovendien resoneert de herrie ook nog eens door de omliggende gebouwen. De straat wordt ook nog eens als racebaan gebruikt.

Jeroen Robbertsen | 24 mei 2020 11:13

Precies! Dankjewel zegt het voort!



Rob Brouwer | 29 mei 2020 15:48

Ik woon meer dan 40 jaar op minder dan 100 meter van het 4 baans race circuit. Het geluid van motoren is oorverdovend geworden. Auto's hoor je nauwelijks meer maar de motoren houden je uit je slaap. Daarnaast is de wibaut/weesperstraat de meest vervuilde straat van Nederland. De politiek belooft iets te doen aan lawaai en millieu vervuiling maar het blijft bij holle woorden. Zoals beloofd dat de weesperstraat weer een tweebaansweg zou worden. Ambtenaren komen en gaan. Nietwaar Femke ?

Jeroen Robbertsen | 31 mei 2020 11:38

Dankjewel Rob voor je stem. WeesperWijs heeft o.a. het doel om de Weesperstraat weer tweebaans te krijgen met een 30km per uur.



L Stierman | 30 mei 2020 12:24

Ik ben voor want ik hou van stilte :-),
en bij dit geluid kan ik mijn oren niet geloven!

Jeroen Robbertsen | 31 mei 2020 11:39

Dankuwel voor uw stem. Het is vaak oorverdovend.



Barbara Gozens | 30 mei 2020 21:13

Het lawaai van motoren is vaak echt oorverdovend, maar ik zou zo graag ook een flitspaal willen voor te hard rijden. Veel motoren en automobilisten rijden veel te hard door de Weesperstraat. Het is vaak heel eng en heel gevaarlijk om over te steken. Het lijkt nu vaak op een vierbaans snelweg. Waar blijft trouwens die tweebaansweg waar 20 jaar geleden sprake van was?

Jeroen Robbertsen | 31 mei 2020 11:41

Dankjewel Barbara. WeesperWijs heeft o.a. als doel de Weesperstraat tweebaans te maken zoals lang geleden beloofd door de gemeente.



Guus Meulmeester | 2 juni 2020 18:49

Ondanks de wettelijke restricties voor motorlawaai is er totaal geen handhaving. Motorrijders doen zelf oorwatjes in tegen het lawaai maar de omgeving waarin ze rijden laten ze wel van het lawaai "genieten". Een akoestische paal met camera zou een welkome aanvulling zijn op de ontbrekende handhaving door de politie.



Aleksandra Pawelec | 20 mei 2020 20:16

Ik woon om de hoek met Weesperstraat en heb vaak last van verschrikkelijk lawaai van de motors.

Jeroen Robbertsen | 20 mei 2020 20:39

Dankjewel Aleksandra. Probeer zoveel mensen te laten stemmen op dit plan om te laten zien dat we niet de enigsten zijn.



Joost Meerman | 26 mei 2020 09:51

Liefst ook zo'n paal op de hoek Mr Visserplein / Jodenbreestraat. Ook daar voortdurend overlast van mannen met testosteron problemen.

Jeroen Robbertsen | 26 mei 2020 10:40

Dank Joost, Je kan nog net een plan indienen. Gebruik je gewoon onze tekst en een foto van de straat. Mijn stem heb je.



Rob Hartog | 26 mei 2020 13:20

Structureel geluidsoverlast is een groot maatschappelijk probleem. Dat probleem moet je te vuur en te zwaard bestrijden. Dat de politie hier niet actief op controleert is verwerpelijk.

Jeroen Robbertsen | 27 mei 2020 09:51

De politie ziet het niet als prioriteit, tot nu toe. Ik heb ook het idee dat niemand ze belt en een klacht indient. Dan doen we het gewoon op deze manier toch?



Willem de Vries | 26 mei 2020 15:57

Het is al erg genoeg dat je met de ramen dicht moet slapen door het autolawaai en de fijn stof die binnen komt.
Nu doe je ook nog eens geen oog dicht door het lawaai van de motoren die de Weesperstraat als racebaan gebruiken en dat begint al om 05.30 !!!

Jeroen Robbertsen | 27 mei 2020 09:54

Dankjewel Willem. Ook 's nacht wordt ik wel eens wakker van een motorlawaai.



Ben Sierhuis | 29 mei 2020 21:55

Steun graag de bewoners in Amsterdam...Die paal kan ook een begin zijn voor andere plaatsen waar meer dan 90 decibel geluid wordt geproduceerd.

Jeroen Robbertsen | 31 mei 2020 11:39

Dankjewel Ben voor je steun. We kunnen het goed gebruiken.



Wim van der Hamsvoord | 31 mei 2020 14:14

De herrie is af en toe volslagen onacceptabel - het zijn overigens niet alleen lawaaimotorfietsen, er rijden af en toe ook auto's met achterlijk veel herrie. Ik neem aan dat de lawaaipaal daar net zo op reageert als op de motoren.

Jeroen Robbertsen | 2 juni 2020 09:19

Dankjewel Wim voor je stem. De akoestische geluidspaal reageert op decibellen dus jazeker ook op opgevoerde auto's



Christine Baart | 31 mei 2020 21:44

onnodig lawaai
geluidsoverlast



Ruben Stekelenburg | 26 mei 2020 09:37

We worden gek van het lawaai, en er is geen een gemeentelijke dienst of de politie die iets doet. In het Actieplan Geluid 2020-2023 wordt het niet eens genoemd als iets dat bestaat. Dit komt omdat als je het meldt bij de gemeente ze de categorie "motoroverlast"niet kennen en dus bestaat het niet.

Jeroen Robbertsen | 26 mei 2020 10:38

Dankjewel Ruben. Als je de politie belt dan noteren ze je klacht maar je hoort al aan hun stem dat ze er niets mee gaan doen. Of ze verwijzen je door naar de gemeente die op hun beurt je weer doorverwijzen naar de politie. Ik hoop door veel stemmen te krijgen ook aandacht te krijgen voor dit probleem. Stem ook op dit plan, hetzelfde plan maar dan in de Damstraat. https://centrumbegroot.amsterdam.nl/plan/15116



Margot Mudde | 26 mei 2020 09:48

want ook de Wittenburgergracht waar ik tegenover woon behoort regelmatig en al jaren tot het mototcircuit. De motoren maken buitensporige herrie en rijden extreem hard.

Jeroen Robbertsen | 26 mei 2020 10:39

Dankjewel Margot. Stuur een mailtje naar hallo@weesperwijs.nl en ik stuur je een flyer die je kan ophangen.



marijke storm | 26 mei 2020 10:47

eindelijk controleren en beboeten van motorlawaai; vanaf de 1e voorjaarsdagen is het gebrul van motoren weer oorverdovend; veel motorrijders gebruiken onze stad / onze buurt als racecircuit en maken expres extra lawaai.

Jeroen Robbertsen | 27 mei 2020 09:49

Dankjewel Marijke voor je stem. Zegt het voort!



Karina van Santen | 26 mei 2020 13:41

Ja, als het technisch mogelijk is, lijkt het me een fantastisch idee. Vooral in deze tijd, nu het overal zo stil is, snerpt en dreunt het geluid van motorfietsen overal bovenuit. Ze rijden veel te hard en wanen zich onschendbaar!

Jeroen Robbertsen | 27 mei 2020 09:52

Dankjewel Karina. In Berlijn en Parijs zijn ze er al mee begonnen.



ML Heyse | 26 mei 2020 16:14

Omdat stiller zoveel fijner is!

Jeroen Robbertsen | 27 mei 2020 09:55

Dankjewel voor je stem. Helemaal stil wordt het nooit maar een beetje stiller zou erg fijn zijn.



Adriana Maalman | 26 mei 2020 20:40

Het lawaai is indringend en vervelend. Ook in de nacht willen de heren de gashendel wel eens even nadrukkelijk open trekken. Ik hoop echt dat dit plan iets oplevert, namelijk minder herrie

Jeroen Robbertsen | 27 mei 2020 09:57

Dankjewel Adriana voor je stem. Hoe meer mensen er op stemmen hoe sterker ons argument naar de politie en de gemeente dat we het echt zat zijn. Zegt het voort!



Danielle Glasbeek | 26 mei 2020 21:19

Al 15+ jaar bewoner aan de Weesperstraat (Jonas Daniel Meijerplein) en ervaar dat de geluidsoverlast ieder jaar toeneemt. Vooral bij het optrekken na groen licht, komende vanaf het mr Visserplein/Waterloopplein, wordt de gashendel compleet opengegooid om langs het Joods Historisch Museum de Weesperstraat op te scheuren. Oorverdovend voor mensen en kinderen op bankjes naast de zandbak. Motorrijden is top, maar het gashendel hoeft toch niet compleet opengegooid?Geldt ook voor auto's natuurlijk.

Jeroen Robbertsen | 27 mei 2020 09:58

Dankjewel Danielle. Op een of andere manier nodigt de Weesperstraat motorrijders aan de gashendel open te gooien.



Asher Cohen | 27 mei 2020 08:39

Vooral motoren maken extreem veel herrie,en het is allemaal recreatief vervoer. Het liefst uiteindelijk een vergunningstelsel (nee,tenzij), maar in ieder geval die herrie monitoren aub!

Jeroen Robbertsen | 27 mei 2020 10:00

Dankjewel Asher voor je stem. Ik ben eerder voor een verplichte APK voor motoren. Bizar dat dit er nog niet is.



J Benraadt | 27 mei 2020 09:57

Onnodig lawaai ter bevestiging van zgn machostatus !!!!

Jeroen Robbertsen | 27 mei 2020 10:00

Het is vaak een kwestie van het ego inderdaad.



Petra Dolleman | 27 mei 2020 11:08


Moet absoluut iets aan de geluidsoverlast van motoren gebeuren. In de stad is het enorm harde geluid van de optrekkende motoren heel irritant. Ook schrik je er enorm van, wat echt een heel onprettige ervaring is. De boosheid die daarna volgt, omdat zo’n motor je de stuipen op t lijf jaagt, is ook overbodige energieverspilling.

Jeroen Robbertsen | 27 mei 2020 11:44

Dankjewel Petra, het is een agressief makende herrie inderdaad.



E van der Horst | 27 mei 2020 18:01

Die auto's gaat nog, maar motors knallen me wakker en voelt echt als fysiekgeweld..mijn hart kan dit nog net aan.

Jeroen Robbertsen | 29 mei 2020 10:31

Dankjewel voor uw stem! Het geluid gaat vaak door merg en been.



Marinella Wallis | 28 mei 2020 07:49

Zelfs in deze tijden van Corona presteren de motorrijders het nog om in (weliswaar afgeslankte) groepen voor hinderlijke geluidsoverlast te zorgen.

Jeroen Robbertsen | 29 mei 2020 10:34

Dankjewel Marinella voor je stem. Eén motorrijder met kapotte uitlaat in de Weesperstraat klinkt vaak als meerdere motorrijders vanwege de akoestiek.



Henk Appeldoorn | 28 mei 2020 09:13

In onze al drukke stad is deze herrie gewoon asociaal, doet soms letterlijk pijn aan je oren.

Jeroen Robbertsen | 29 mei 2020 10:34

Dankjewel Henk voor je stem. Ik zou me dood schamen als ik zoveel herrie maak.



Marion Van Dam | 29 mei 2020 16:10

Onnodig lawaai is ongezond. Motoren met teveel db(a) uitlaten, veroorzaken onrust, concentratieverlies, stress, slecht (licht)slapen, met div gezondheidsklachten als resultaat. Motorrijden prima, maar op het harde onnodige lawaai moet worden gehandhaafd.

Jeroen Robbertsen | 30 mei 2020 11:55

Dankjewel Marion voor je stem. Ik schok vannacht ook weer wakker van een keihard door de straat racende motor.



Mys Vermeer | 29 mei 2020 16:21

Overal in het land vormen actiegroepen tegen dit intimiderende geluid, uitlaten ver voorbij wat een mens aankan schrijden. Waarom die enorme uitlaten die klinken alsof er oorlog is? Het voelt als terreur als ze voorbij rijden. Dat kan toch anders? Nou met een motorrijder is discussie gaan lukt niet, ze zien het als een grondrecht, die herrie. Terwijl ze zelf een helm en oordoppen hebben, laten ze het knalharde geluid achter zich, voor ons. Dat klopt niet. Zo’n paal is de enige oplossing!

Jeroen Robbertsen | 30 mei 2020 11:57

Dankjewel Mys, het is vooral de politie die het laat afweten en ons in de steek laten. Een akoestische flitspaal is een goede oplossing omdat je de dader op heterdaad betrapt en de decibel gegevens kan inzien.



Onk Maas | 29 mei 2020 19:06

Ik ben natuurlijk voor. Waarom is het zo moeilijk voor de politie om te handhaven. Die paal moet er komen met of zonder deze rare prijsvraag !

Jeroen Robbertsen | 30 mei 2020 11:58

Dankjewel Onk, ik weet ook niet waarom de politie hier niets aan doet. Als je ze belt dan zeggen ze dat je de enigste bent.



els kuiper | 29 mei 2020 21:05

het is zo'n allesoverheersend asociaal geluid! idioot gewoon dat dat gedoogd wordt

Jeroen Robbertsen | 30 mei 2020 11:59

Dankjewel Els, inderdaad asociaal en onbegrijpelijk dat er niet gehandhaafd wordt.



Elisabeth Spaans | 30 mei 2020 23:34

Ik zat vanmiddag op mijn balkon Nieuwe Prinsengracht. Natuurlijk het is altijd lawaaierig. Maar het lijkt nu echt wel of alles wordt overstemd door de herrie van motors en het lijkt of er steeds meer bijkomen. Ik ben naar binnen gegaan. jammer!!!

Jeroen Robbertsen | 31 mei 2020 11:42

Het is inderdaad iets van de afgelopen jaren dat motoren steeds meer geluid maken. Niet allemaal maar je hebt er maar een paar nodig die het voor de rest verpesten. Dank voor je stem



ed toele | 31 mei 2020 10:28

Ongewenst en onnodige geluidsoverlast

Jeroen Robbertsen | 31 mei 2020 11:43

Dankjewel Ed voor je stem. Laten we hopen dat dit de politie en de gemeente wakker schud.



m. klumper | 31 mei 2020 10:42

De Weesperstraat zou een prachtige boulevard kunnen worden met de middenberm vol bloemen en grassen. De motorrijders doen zelfs midden in de nacht aan een vorm van ‘zelfexpressie’ die iedereen en alles in de omgeving verstoord, ook vogels, insecten en andere dieren.

Jeroen Robbertsen | 31 mei 2020 11:44

Dat is precies waar WeesperWijs zich hard voor wilt maken. Vannacht werd ik ook weer ruw uit mijn slaap verstoord door zo'n idioot op een racemotor.



Lin Ellinckhuijsen | 1 juni 2020 19:36

Hoe meer groen, hoe minder onnodig verkeer hoe beter. Na Corona is gebleken hoeveel baat de natuur heeft bij minder verkeer en minder mensen. Iets wat overigens toch zo cliché is en allang bekend! Motoren hoeven niet totaal te worden geweerd maar al die opgevoerde motoren die expres keihard door de binnenstad rijden die komen er veel te vaak mee weg. Dat zou eerder gestopt moeten worden.

Jeroen Robbertsen | 2 juni 2020 09:21

Dankjewel Lin voor je stem. We zijn ook niet tegen motoren. Het zijn er een paar die het verpesten voor de rest.



Graham Hüner | 2 juni 2020 08:06

Omdat verkeerslawaai ook luchtvervuiling betekent. Mijn vensterbanken zijn zwart van roet. Met de metro recht onder de Weesperstraat begrijp ik niet waarom zoveel gemeentemedewerkers met de auto naar het werk rijden.

Jeroen Robbertsen | 2 juni 2020 09:24

Dankjewel Graham, voor je stem. De Weesperstraat wordt vaak als sluiproute gebruikt. WeesperWijs wil dat dit veranderd. Er komt een pilot volgende jaar met een knip in de Weesperstraat. Hou onze site in de gaten of schrijf je in voor onze nieuwsbrief.



sonja van de Reep | 2 juni 2020 18:50

Ik ben voor De motorrijder een egoïstische rijder is die er voor kiest om een ontzettende luidruchtig uitlaat te plaatsen onder zijn voertuig en geniet van het lawaai wat ze produceren. Daarnaast rijden ze structureel te hard en halen in waar dat niet mag. Ik zeg einde aan de terreur graag !!

Jeroen Robbertsen | 3 juni 2020 10:44

Dankjewel Sonja, laten we hopen dat de gemeente dit serieus gaat opvatten en er iets mee gaat doen.



Anna Paalman | 2 juni 2020 14:24

Ik ben tegen wand het word wel erg saai als het straks stil word,en als een motor en andere voertuigen lawaai maken dan leeft in mijn ogen de voertuig en zo zijn wij opgegroeid en niet met de saaie stilte in de stad,wij zijn geen platteland,en bij het platteland als je ook niet altijd graag stilte wil is er gelukkig de tractor op diesel en benzine er



Argumenten tegen

Jeroen Vos | 26 mei 2020 14:13

Ik ben tegen. Zelf ben ik motorrijder. Dat de weesperstraat niet als racebaan moet gelden ben ik het mee eens. Echter met de huidige regels op het geluid dat motoren produceren gaan we hier geen oplossing vinden. Het is namelijk zo dat de geluidsregels gelden per motorinhoud. Dus wat als overlast klinkt kan nog steeds legaal zijn. De omliggende gebouwen helpen daarnaast hier zeker niet aan mee. Ik denk dat als je de 'racebaan' klacht oplost, dat dan de klacht op geluid ook afneemt.

Jeroen Vos | 26 mei 2020 14:14

Want hoe meer toeren je maakt, hoor meer 'lawaai' er van de motor afkomt.

Jeroen Robbertsen | 27 mei 2020 10:07

Dankjewel Jeroen voor je reactie. De racebaan opheffen door 30km/u in te voeren is gezien de plannen van de gemeente nog lang niet aan de orde. In het concept masterplan Knowledge Mile Park wordt deze optie (van 50 naar 30 km/u) in het 'tijdsvak' toekomst geplaatst. Dat kan dus 2025 maar ook 2050 zijn. Begrijp me niet verkeerd, het zijn zeker niet alle motoren die zoveel lawaai maken. Als je aan de Weespersraat woont zoals ik ga je ze op een gegeven moment herkennen.

Jeroen Robbertsen | 27 mei 2020 10:13

Waarom kan de politie muziek verbieden op bootjes in de gracht en wel deze herrie gedogen? Een herrie die vele malen harder is en echt door merg en been gaat.



Anna Paalman | 2 juni 2020 14:26

En ben dol op motors en alle voertuigen.
En ga zelfs mijn auto rijbewijs halen en daarna voor motor rijbewijs,dus in de toekomst rij ik ook op een motor en rij ook nog in de oltimer

Jeroen Robbertsen | 3 juni 2020 10:48

Dankjewel Anna voor je (beide) reacties. Wat leuk voor je dat je iets hebt om naar uit te kijken. We zijn niet tegen auto's en motoren maar willen wel dat de motorrijders zich aan de regels houden. Dus niet meer lawaai maken dan toegestaan en niet te hard rijden.We snappen ook goed dat we midden in een stad wonen, maar dat betekent niet dat we alles maar moeten accepteren. Succes met het behalen van je rijbewijzen!



Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte



Cancel