Spring naar inhoud
logo
Gemeente
Amsterdam

Centrum Begroot 2020

Dit plan is door naar de stemronde

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

Dit plan is haalbaar en geselecteerd voor de stemronde.

Het is er al, je moet het alleen laten zien

Door: Gijs Stork
27 mei 2020
Centrum Begroot | 20 jul. 2020, 12:00

Op Centrum Begroot zijn veel verschillende, leuke plannen ingediend. Alle haalbare plannen, de plannen die bijdragen aan een verbinding tussen buurtbewoners of de leefbaarheid van de buurt verbeteren, zijn voorgelegd aan de stadsdeelcommissie. Omdat de stadsdeelcommissie het aantal haalbare plannen te overzien vindt en de keuze aan de bewoners wil laten, gaan alle 85 haalbare plannen door naar de stemfase. De plannen die doorgaan naar de stemfase zijn met een éénmalige bijdrage van maximaal €50.000 te realiseren binnen de termijn van 1 jaar.

Een plan waarmee we het Wallengebied weer een echte buurt willen laten zijn en dit te tonen aan de Amsterdammer.

HET
IS 
ER 
AL, 
JE 
MOET
HET 
ALLEEN
LATEN
ZIEN
AMSTERDAM 1012 VERRASSINGEN  
Hierbij dienen we een aanvraag in voor ondersteuning van een plan waarmee we de binnenstad van Amsterdam en het Wallengebied in het bijzonder weer een buurt willen laten zijn en dit te tonen aan de (Groot) Amsterdammer. Het plan is een pilot waarbij tonen en benoemen centraal staat en waarbij via onderzoek gekeken wordt naar wat de bewoners, scholieren en studenten van de buurt benoemen wat voor hun de verborgen schatten op het gebied van erfgoed, kunst en cultuur en bijzondere retail zijn. Wat wij willen, als de bewoners, is de buurt tonen en delen met de mensen – zowel Amsterdammers, als Nederlanders – die deze buurt de afgelopen jaren als de ‘de pest’ hebben vermeden.

2. PROJECTPLAN
Het plan is om aandacht te generen voor een buurt, misschien wel de mooiste buurt, met de rijkste historie, veerkracht en ondernemerschap van Amsterdam. Een buurt die de afgelopen decennia steeds meer vermeden werd. We willen graag laten zien dat er nog steeds zoveel te zien en te doen is in de buurt, zodat de Amsterdammer als eerste weer terug komt en vervolgens ook de rest van Nederland en dat niet meer gesproken wordt over een te volle buurt, waar je niet dood gevonden wil worden. 
Het streven is de omkering van het imago van het Wallengebied via cultuur, ondernemerschap en diversiteit. Het moment is nu om dit groots aan te pakken: de branding van wat tot 15 maart jl. de slechtste buurt was om te keren naar het kloppend historisch hart van ons Amsterdam middels eenvoudige ingrepen. 
Het is een plan vanuit de bewoners zelf, niet vanuit de politiek. De bewoners zijn de eerste laag die nu zelf opstaan om  van hun buurt een echte buurt te maken. 
Via de mapping, kaartjes, sociale media en rondleidingen door de buurt te zorgen voor een hernieuwde kennismaking met de bakermat van de stad Amsterdam.

3. STAPPENPLAN VOOR 2020 
 STAP 1: SAMENWERKEN
De buurt informeren en uitnodigen, plekken aanwijzen ‘Wat zijn de hidden gems’ van de buurt?’ Samenwerkingen aangaan met ondernemingen, culturele instellingen door middel van een kaart voor de lokale ondernemingen in de buurt. Het gebied voor de pilot is de Oudezijds voorburgwal, Oudezijds achterburgwal, Warmoesstraat, Zeedijk, Nes, Kloveniersburgwal
STAP 2: MAPPING 
Een mapping vanuit de bewoners, de ondernemers en scholieren en studenten van de UvA. De vraag is wat vind jij belangrijk om te tonen aan de bezoeker en wat mag niet verloren gaan. Wat zijn voor jou echt de verborgen schatten van de buurt op gebied van historisch maar ook hedendaagse erfgoed en retail en horeca.
STAP 3: ZICHTBAARHEID 
Samenwerking mediapartners ( oude binnenstad vereniging, Het Parool, Amsterdam Partners) Ontwerpen van logo’s & bewegwijzering; door de buurt te branden voor de lokale bewoners van Amsterdam. 
STAP 5: EVALUATIE EN BIJSTELLING 
 Het proces is met, voor en door de buurt en het nieuwe publiek; de Amsterdammers, regelmatig worden er momenten georganiseerd om evaluatiegesprekken te voeren en eventuele bijstellingen op te pakken.
 


 
Sternheim avond boekhandel in de Nes, te bereiken via de Richel

7. HET WALLENGEBIED
Het Wallengebied 1012
 
8. HIDDEN GEMS EERSTE MAPPING 
 
RETAIL 
Capsicum, Hoedenwinkel, Plantenwinkel Jemi, Lyppens, Hans Appenzeller, Nes optiek, Patta, Bonne Suit, Upcycle, Mary Go Wild
Plantenwinkel/Bloemist Jemi in de Warmoesstraat

CAFÉS/HORECA
Mata Hari, Ivy, Koffieschenkerij, Quartier Putain, Bakkerswinkel (x2), The White Room (Krasnapolsky), ’t Aepjen, Kapitein Zeppos, Het Hof van Wees, De laatste kruimel

Kapitein Zeppos in het Gebed zonder eind

HORECA
Wynand Fockink, ’t Kelkje, Casablanca, Proeflokaal in de Olofspoort, Dutch Courage van Tess Posthuma

Proeflokaal ‘t Kelkje op de Oudezijds Achterburgwal

Buurthuis: 
Rechtboomsloot,

(KUNST-)BOEKENWINKELS
W.A.Kok, San Serriffe, Scheltema, Lambiek Stripboeken

San Serriffe Kunstboekwinkel in het Blaauwlakenblok 


KUNST
W138, Upstream, Droog, Magazijn, Oude Kerk, Vriend van Bavink, RongwrongMagazijn, een onafhankelijke culturele plek, aan de Oudezijds Voorburgwal
LGBTQI+
’t Mandje, Condomerie, Paleis van de Weemoed, Huis Frans Haks Rechtboomsloot, Mr. Rob
KERK
Oude Kerk, Ons’ Lieve Heer op Solder, Waalse Kerk (concerten/lezingen), Sint-Nicolaas Kerk (begin van de pelgrimstocht), Sint Olofskapel

8. BEGROTING PILOT
KOSTEN
Concept €   5.000
curatoren €   7.500
Marketing & communicatie €   7.000
Vormgever €   7.500
opzetten app €   7.500
website €   5.000
Social media €   1.500
Fotograaf        €   1.500
Drukkosten €   2.000
Makelaarsborden/ Vlaggen €   7.000
subtotaal € 52.500
OPBRENGSTEN
deelname locaties (25 x) €   2.500
verkoop kaartjes (2000 x) €   2.000
sponsoring €   5.000
bijdrage fondsen €   5.000
sub totaal € 22.500
aanvraag € 30.000




 
 




Argumenten

Argumenten voor

Pim van der Horst | 30 mei 2020 17:42

Mijn steun voor dit plan als betrokken bewoner van 1012. Dit is één van de mooiste en interessantste buurten van ons land. Een geschenk dat vrijwel ongeschonden door voorgaande generaties aan ons is doorgegeven. Daar moeten we zuinig op zijn en het koesteren.



Sybrig andringa | 27 mei 2020 14:52

Ik zie alleen maar argumenten VOOR (!). De stad heeft de afgelopen jaren te weinig ‘liefde’ gehad. De stad voelde als verloren aan (Nutella) toerisme... Sinds Corona ben ik weer van de stad gaan houden omdat je alles weer ziet. En hopelijk straks zelfs ook haar hidden treasures door dit geweldige initiatief! Deze stad heeft deze liefde weer zooo nodig en verdiend!



Roel Sandvoort | 27 mei 2020 22:17

De afgelopen maanden wordt visueel hoe mooi de oude stad kan zijn. Weg met Old Amsterdam, Nutella shops, en al die andere winkels waar de buurt niks aan heeft. Maak er weer een echt buurt, met buurtbewoners van, met voorzieningen waar buurtbewoners behoefte aan hebben!



rienk hoff | 28 mei 2020 17:00

De uitverkoop van de binnenstad heeft lang genoeg geduurd. Tijd dat de Amsterdammers zelf weer de liefde voor hun eigen stad kunnen beantwoorden.



Frank Driessen | 29 mei 2020 11:49

Ik heb in 2018 nog zo'n 50 wallentours gegeven als wandelgids hier in Amsterdam. Zo'n 1,5 a 2 uur praatte ik honderduit over de buurt en daar ging het maar 15 a 20 minuten over de sekswerkers. Meer over de bonte geschiedenis, de bewoners, de Chinese buurt etc. En ik vond het altijd erg leuk om te laten zien dat hier ook gewoon gewoond werd! Het is jammer dat er nu een verbod op rondleidingen is. Het zou mooi zijn als dit verbod - evt. tijdelijk - opgeheven werd om deze nieuwe schoonheid te dele

Pim van der Horst | 30 mei 2020 17:46

Je kan de geschiedenis van Amsterdam niet uitleggen zonder deze buurt.



viveka van de vliet | 29 mei 2020 19:14

We hebben de stad teveel uit handen gegeven, er bijna een attractiepark met wafels, Nutella, kaas en souvenirs en hotels van gemaakt. Hoe rustig en supermooi de historische binnenstad nu ook is, vanwege bovengenoemden is vooral ‘avonds het leven eruit gehaald omdat er steeds minder mensen wonen. Ik wil weer als vroeger met plezier de binnenstad doorfietsen langs al die leuke winkels en andere ondernemers, in plaats van er met een grote
boog omheen laveren. Ik vind dit een supergoed initiatief!



Steve Attersol | 30 mei 2020 20:01

Heel goed plan, ben helemaal voorstander. Weg met de dames, deze elders plaatsen. Weg met alles wat “pret tourisme” aantrekt en dan in het bijzonder de coffeeshops. De buurt letterlijk opschonen en opleuken met restaurantjes, leuke tierlantijnen winkeltjes en schilders trachten aan te trekken.
Het heeft de potentie om een Montmartre te worden. ( Parijs )



Karolina F. R. Olgers | 30 mei 2020 22:11

Amsterdam was, is en blijft een fantastische stad. De nadruk zou daar wel eens wat meer op gelegd mogen worden. Wonen en werken op een eerlijke en duurzame manier in plaats van graai & snaai. Een geintje en een positieve instelling in plaats van dat eeuwige gesteun, gekreun & geklaag. Goed initiatief. Mocht er hulp nodig zijn, weet me dan te vinden. Karla Olgers.



Yvonne Knook | 28 mei 2020 09:19

Toevallig heb ik deze week genoten van een avondwandeling door deze buurt. Het is zo mooi! Het is een prachtig stuk Amsterdam wat normaal niet zichtbaar is door de vele toeristen, schreeuwerige lichten en winkeltjes met onzinnig eten en/of "souvenirs". Een stukje Amsterdam wat je liever uit de weg gaat.



David De Gelder | 29 mei 2020 22:46

Prima plan, zie dit nu bij meer steden ontstaan en lijkt me goed om vanuit de gemeente meer buurt initiatieven te honoreren. Ligt het nou aan mij of klopt de ingezonden begroting niet? Ik tel bij uitgaven 51.500 en bij inkomsten 14500?



Argumenten tegen

Marjolein Van Oostveen | 31 mei 2020 07:47

Ik mis in de plannen een hele belangrijke factor, de sekswerkers! Nergens staat het PIC of een andere manier om dit belangrijke aspect van de buurt mee te nemen in deze plannen. Dat staat me tegen en riekt naar vertrutting terwijl de plannen verder best ok klinken is dit een rare misser



Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte



Cancel